سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی انواع سیستمهای انرژی خورشیدی

نظر

به نام خدا

((الشمس والقمر بحسبان)) الرحمن_آیه5
هدف از این نوشته بررسی مختصر و اجمالی کاربرد سیستم تولید انرژی خورشیدی در زندگی ماست.سیستم‌های خورشیدی را می‌توان با معیار های مختلف دسته‌بندی‌ کرد.این معیارها می‌تواند توان،کاربرد یا متصل به شبکه بودن باشد.در ابتدای نوشته تعریف بسیار ساده‌ای از سیستم خورشیدی ارائه می‌دهیم.سپس این سیستم ‌ها را بر اساس کاربرد طبقه‌بندی می‌کنیم و اجزای مورد نیاز هر سیستم را بر می‌شماریم.

سیستم خورشیدی(Solar system )
سیستم تولید انرژی خورشیدی را می توان بطور کلی سیستمی تعریف کرد که به واسطه سلول‌های خورشیدی(مواد فوتوولتاییک) انرژی تابشی خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌نماید. در شبکه قدرت(شبکه قدرت : شبکه تولید،انتقال،توزیع یا مصرف انرژی الکتریکی) شاید بتوان استفاده از سیستم خورشیدی را به چهاردسته طبقه‌بندی کرد. این چهاردسته به ترتیب عبارت‌اند از سیستم روشنایی خورشیدی ، سیستم خورشیدی منازل ، سیستم خورشیدی مراکز تجاری و در نهایت نیروگاه خورشیدی.در ادامه تلاش می‌شود شرح مختصری از هرکدام از این سیستم‌ها ارائه شود.

باید توجه داشت که لزوما تمام موارد استفاده از سیستم‌های خورشیدی در دسته‌بندی بالا جای نخواهند گرفت. به عنوان مثال در چندسال اخیر شاهد خورشیدی کردن پمپ‌های کشاورزی در کشور عزیزمان هستیم که با اینکه یک کاربرد تجاری است اما چنانچه در ادامه خواهید دید به دلیل توان عموما کم پمپ‌ها در آن دسته جای نخواهد گرفت. مثال نقض دیگر ماشین حساب یا شارژر موبایل خورشیدی است که در هیچ‌کدام از دسته‌های بالا جای ندارند.صرف نظر از این مثال‌ها بررسی کردن دسته‌های اشاره شده در بالا می‌تواند دید مناسبی نسبت به کاربرد سیستم خورشیدی در زندگی به ما بدهد.

سیستم روشنایی خورشیدی (Solar Lightening System)
دفعه بعد که به خیابان رفتید با دقت بیشتری به برخی چراغ‌های چشمک زن راهنمایی یا تیرهای برق روشنایی نگاه کنید. حتما متوجه پنل‌های خورشیدی با ابعاد کوچک بر بالای آنها خواهید شد.سیستم روشنایی خورشیدی اجزای ساده‌ای دارد. در زیر یک سیستم روشنایی خورشیدی با اجزای آن قابل مشاهده است:



سیستم خورشیدی برای منازل (Solar Home Project)
مشخصات ولتاژ شبکه ایران در سطح مصرف‌کننده‌ها، 220V Ac با فرکانس 50Hz است. برق با تعرفه‌های مختلفی از جمله15 آمپر تکفاز،25 آمپر تکفاز، 32 آمپر تکفاز ، 25 آمپر سه‌فاز و ... در اختیار مشترکین قرار می‌گیرد. در نگاه اول به نظر می‌رسد تامین چنین جریان‌هایی با سیستم خورشیدی ، هزینه اولیه بسیار بالایی دارد که ممکن است شما را مایوس کند(حتی با قیمت پایین برق ایران نسبت به کشورهای پیشرفته باز هم این طرح توجیه اقتصادی خواهد داشت اما ممکن است پرداخت قبض در طی یک دوره دو ماه یکبار از هزینه اولیه سنگین مطلوب‌تر باشد) .اما این نمی‌تواند نقطه پایان استفاده از انرژی خورشیدی برای منازل در ایران باشد. تامین برق منزل از طریق انرژی خورشیدی در جایی که شبکه سراسری برق وجود ندارد می‌تواند مزیت اقتصادی نسبت به سایر روش‌ها از جمله استفاده از ژنراتور داشته باشد.


این مقاله به دلیل محدودیت در درج کوتاه شده است و لینک مقاله کامل به همراه تصاویر مربوطه در پایین  گذاشته شده است

منبع این مقاله : سیستم های انرژی خورشیدی در هورایش